Brilio.net - Jodoh, rezeki, dan maut sejatinya adalah hak prerogatif Tuhan. Manusia hanya bisa berencana dan Tuhan yang menentukan takdir manusia. Kamu nggak pernah tahu kapan ajal akan menjemput. Bila sudah tiba waktunya, nggak ada yang bisa menolak.

Takdir inilah yang dialami cewek asal Malaysia, Syahida Samsul. Baru tiga minggu merasakan indahnya perikahan, ia harus rela kehilangan suaminya Mohd Syahmi bin Mohd Shafee yang meninggal akibat kecelakaan di Plaza Tol Subang, Malaysia pada 20 September lalu. Sontak, peristiwa ini meninggalkan duka mendalam bagi Caca, begitu Syahida biasa disapa.

Kebersamaan yang singkat

Pasangan Malaysia © 2016 brilio.net

foto: instagram @syahidasamsul

Dalam akun instagramnya @syahidasamsul, ia mengungkapkan kesedihan yang mendalam atas kepergian sang suami. Maklum, pernikahan mereka masih seumur jagung. Syahida yang semestinya masih merasakan masa bulan madu, harus rela melepaskan suaminya kembali ke hadapan Sang Pencipta.

"Sayang....Saya tak pernah terbayang awak akan tinggalkan saya secepat ini. Awak ckp semalam, 'nanti kite jumpa ye' tapi saya xpernah terbayang kite akan berjumpa dengan keadaan ini. Baru sehari berjauhan sy da rindu, macam mana saya nak jauh utk seumur hidup ini.?Ya Allah, terima kasih kerana hadiahkan aku suami terbaik utk 3minggu ini. Tak mampu aku luah dengan kata2. Happy birthday syg, semoga tenang disana. InsyaAllah sy jge diri.. Alfatihah utk mu suami MOHD SYAHMI MOHD SHAFEE," tulisnya dikutip brilio.net, Senin (3/10).

Sempat bulan madu ke Lombok

Pasangan Malaysia © 2016 brilio.net

foto: instagram @syahidasamsul

"Kekasih akhir hayat.. 4tahun saya tunggu awk jadikan sy isteri.. Alhamdulillah, sy jadi isteri awak sampai akhir hayat awak. Saya rindu awk sayang.. Sepanjang malam sy berdoa, saya harap semua ni hanya mimpi.. Tapi bila sy bangun pagi td, awk masih kaku kat sebelah sy. Dan sy mula redha.. InsyaAllah sy kuat supaya awk tenang kat sana.. Alfatihah," tambahnya lagi.

Nggak nyangka ini selfie terakhir

Pasangan Malaysia © 2016 brilio.net

foto: instagram @syahidasamsul

Berharap bisa berjumpa di tempat yang berbeda

Pasangan Malaysia © 2016 brilio.net

foto: instagram @syahidasamsul

Siapa sangka, postingannya itu menjadi viral di dunia maya dan menarik simpati para netizen. Banyak netizen yang memberi dukungan dan semangat kepadanya untuk tetap sabar dan tabah.


"Turut berduka, semoga tabah," tulis @nrlzafrh.

"Semoga terus tabah," tulis @meowmyaaa.

"Smg Allah menempatkan arwah dlm kalangan org2 yg beriman dan beramal soleh. Stay strong kak. Sedekahkan Al-Fatihah selalu buat arwah," tulis @aamal.lina.

Ya begitulah takdir, semuanya kembali pada kekuasaan Tuhan. Semoga tetap tabah ya.