Brilio.net - Bagaimanapun keadaannya, seorang sahabat sejati pastilah akan selalu berusaha ada bagi teman-temannya. Lebih-lebih, ketika para temannya tersebut sedang kesusahan dan membutuhkan bantuan. Hal itu pun dibuktikan seorang pria bernama Hafiz Mahamad.

Dikutip brilio.net dari akun Instagram @haizmahamad, Jumat (2/10), pria asal Malaysia tersebut tiba-tiba memutuskan untuk meninggalkan seluruh urusan pekerjaannya guna berkunjung ke rumah sang sahabat yang tengah menderita stroke.

Padahal, lewat kolom caption Hafiz menuturkan bahwa saat itu ada banyak pekerjaan dan rapat yang harus ia hadiri. Dengan demikian, ia pun memutuskan untuk menunda dan membatalkan jadwal pekerjaan dan rapat yang ada.

"Harini saya cancel semua kerja & meeting then fly ke Kelantan untuk angkat sahabat saya dari rumah ke hospital," tulis Hafiz.

Usut punya usut, sahabat Hafiz itu terkena stroke lantaran bekerja terlalu keras. Dalam keterangan yang ada, disebutkan bahwa temannya itu membanting tulang selama 10 tahun dari pukul 8.30 pagi hingga pukul 11.00 malam demi menghidupi keluarga.

Loading...

"Dia stroke disebabkan kerja kuat. 10 tahun dh kerja tempat tu, saya tahu mmg dia kerja setiap hari dari jam 8:30am sampai 11pm semata mata buat OT untuk dapat 2K sebulan," lanjutnya.

Sebelum ini, Hafiz sendiri mengaku tak mengetahui soal stroke yang diidap oleh temannya itu. Dari kabar yang ia dengar, Hafiz hanya mengetahui jika sang teman sempat demam dan mengalami sakit pada bagian kakinya.

"Bila kesihatan dia terjejas, saya tktau dia stroke. Dia kata dia demam & kaki sakit. Saya call & suruh dia berhenti, kerja dengan saya je," papar Hafiz.

Lepas dari itu, sesampainya di rumah sang sahabat, Hafiz sendiri tampak langsung memakaikan pakaian ke badan teman baiknya itu. Setelahnya, ia pun menggendong sang sahabat ke mobil untuk diantar ke rumah sakit terdekat.

"Bila sampai rumah tadi, Ya Allah. Nak nangis tapi tahan, pakaikan dia spender baju & angkat dia ke hospital," tulisnya.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 

Harini saya cancel semua kerja & meeting then fly ke Kelantan untuk angkat sahabat saya dari rumah ke hospital Dia stroke disebabkan kerja kuat. 10 tahun dh kerja tempat tu, saya tahu mmg dia kerja setiap hari dari jam 8:30am sampai 11pm semata mata buat OT untuk dapat 2K sebulan Bila kesihatan dia terjejas, saya tktau dia stroke. Dia kata dia demam & kaki sakit. Saya call & suruh dia berhenti, kerja dengan saya je Last week, saya belikan dia ticket ke KL. Bila sampai je Airport, Ya Allah terkejut. Badan kurus kering, kaki kiri lemah. Terinjit injit Lepas 5 hari jaga dekat KL, saya minta dia balik Kelantan untuk follow up hospital. Bila balik Kelantan, dia rest berapa hari then tak boleh bangun langsung Saya call semalam, dia kata dh taktahan. Then saya decide pagi ni untuk terus fly Kelantan Bila sampai rumah tadi, Ya Allah. Nak nangis tapi tahan, pakaikan dia spender baju & angkat dia ke hospital Kami selalu mandi sungai kecik kecik dulu, ingat lagi. Bawah jambatan, kita 4 sahabat janji. Time tu saya cakap “Siapa antara kita yg senang, kita tlg antara kita yg susah” & Alhamdulilah Allah bg saya rezeki, kemampuan untuk bantu sahabat ni “Loh, aku pastikan kau sihat balik. Kau kerja dengan aku & kita berjuang sama sama” terus sihat loh!

A post shared by Hafiz Mahamad (@hafizmahamad) on

Unggahan Hafiz ini tak pelak membuat netizen yang melihatnya menjadi terharu. Lewat kolom komentar, tak hanya memuji aksi Hafiz, banyak netizen yang lantas ikut mendoakan kesembuhan bagi sahabatnya.

"Allahuakbar. Sy xpernah komen kt mana2 pos hafiz, but this one bring me to tears. Semoga Allah SWT beri kesihatan yg baik utk Loh. Utk hafiz dan aina, semoga Allah terus limpahkan rezeki mencurah2 utk ‘dikongsi’ pula kepada org lain," tulis @dhiya_nadia.

"May Allah bless you and your sahabat Hafiz," sambung @sufiansuhaimi_

"Sahabat sampai mati , semoga murah rezeki boss," timpal @luqmansham_10.