Brilio.net - Publik Malaysia digegerkan dengan foto-foto masjid di atas gunung yang diunggah akun Facebook Siakap Keli Press. Dalam foto tersebut, dijelaskan bahwa masjid yang indah itu terletak di Iran tepatnya di atas gunung di pinggir Bandar Qom dan dinamakan Masjid Khidr.

Setelah foto beredar, banyak netizen yang meragukan keberadaan masjid tersebut. Akhirnya setelah ditelusuri lebih lanjut terungkap fakta yang mengungkapkan bahwa bangunan tersebut bukanlah masjid, tapi sebuah tempat ibadah untuk kaum Syi'ah.

Akun Facebook Siakap Keli Press pun mengakui kesalahannya dan memberikan pernyataan maaf atas kelalaian yang dilakukannya. Ia kemudian mengunggah foto yang menunjukkan bangunan tersebut bukan masjid.

"Salam, di sini admin ingin memohon maaf kepada likers sekalian diatas kesilapan SKP dalam berkongsikan satu maklumat kelmarin. Sebuah binaan diatas bukit yang menyerupai masjid sebenarnya adalah sebuah kuil syiah. Walaupun sebelum berkongsi, kami telah selidik tetapi malangnya hasil-hasilnya memaparkan fakta seperti posting berkenaan yang mana mendakwa ia adalah sebuah masjid. Namun menerusi satu video yang kami lihat terbukti ia adalah kuil syiah. Berdasarkan carian kami juga, hampir seluruh portal-portal, bahasa Melayu dan english juga menyebut sebagai masjid atau mosque. Sekali lagi admin ingin memohon maaf kepada pembaca sekalian di atas kesilapan dan kecuaian dari pihak SKP," tulis akun Siakap Keli Press.

masjid bikin geger 1-2 © 2016 brilio.net

Dalam Islam sendiri memang ada dua golongan besar penganutnya yakni 90% Sunni dan yang terbesar kedua adalah Syi'ah. Ini berarti, bangunan tersebut bukanlah masjid seperti yang digunakan kebanyakan muslim untuk beribadah, tapi digunakan umat muslim Syi'ah.

BACA JUGA: 10 Trik praktis sehari-hari yang bikin hidupmu dijamin nggak repot

Menanggapi pernyataan maaf akun Facebook Siakap Keli Press, netizen memberi banyak pujian. Mereka menghormati kemauan pemilik akun untuk mengakui kesalahannya.

"Saya tersentuh atas keberanian & ketulusan Siakap Keli Press untuk memperbetulkan kesilapan biarpun ianya sesuatu yang pahit ... Semoga kita semua dirahmati Allah atas niat yang baik ini," tulis akun Facebook Ibnu El-Bukhara.

"Bagus admim SKP ni.. bertanggungjawab dan segera memperbetul lagi mohon maaf," komentar akun Facebook Lili Sephia.