Brilio.net - Masih ingatkah kamu dengan kisah inspiratif dari pria asal Malaysia bernama Hafiz Mahamad? Pria yang merelakan semua urusan pekerjaannya demi menyambangi rumah sahabatnya.

Seperti yang diketahui, sahabat Hafiz Mahamad menderita stroke dan terbaring lemah di rumah. Hafiz yang mengetahui kabar tersebut langsung menjemput sahabatnya yang biasa dipanggil 'Loh', untuk dibawa ke rumah sakit.

Hafiz sendiri memakaikan pakaian ke badan teman baiknya. Dia juga menggendong sang sahabat menuju mobil untuk diantar ke rumah sakit terdekat.

Kisah mengharukan dan menginspirasi ini Hafiz bagikan lewat unggahan Instagram pribadinya. Banyak warganet yang merasa tersentuh dengan perbuatan Hafiz. Bahkan bukan hanya di negaranya sendiri, tetapi juga di Indonesia.

 
 
 
Lihat postingan ini di Instagram
 
 
 

Sebuah kiriman dibagikan oleh Hafiz Mahamad (@hafizmahamad)

Loading...

Dilansir dari Instagram @hafizmahamad, dia mengabarkan kepada seluruh orang bahwa sahabatnya Loh telah tiada. Hafiz pun langsung bergegas ke Kelantan untuk menemui sahabatnya untuk terakhir kali.

"Ini kali terakhir aku datang sahabat. Subuh tadi saya terima call sahabat saya loh dah tak ada. Ya Allah, sebak & terkejut terus hati saya. Saya terus beli ticket flight & fly ke Kelantan," tulis Hafiz dalam keterangan.

Selama perjalanan Hafiz terus meneteskan air mata mengingat sahabat baiknya itu. Tangisnya pecah saat dia melihat sahabatnya sudah di kamar jenazah.

"Waktu di Airport, menitis air mata saya. Rindu & cinta sangat dkt sahabat saya. Bila sampai di Kelantan terus ke bilik Jenazah, Ya Allah saya tak boleh tahan lagi diri ni," sambung Hafiz.

Hafiz juga bercerita, sebelumnya dia mewakafkan mobil jenazah di masjid kampung sahabatnya. Rupanya mobil itulah yang akan membawa jenazah Loh, sahabatnya sendiri.

"Ada hikmah sebelum ni saya ada wakafkan van jenazah di masjid kampung saya. Harini, saya gunakan van tu untuk bawa sendiri jenazah sahabat saya loh," imbuh Hafiz.

Tiba waktunya disalatkan, Hafiz dengan tegar menjadi imam. Meski pada awalnya baik-baik saja, namun rasa sedih tak bisa dibendung.

"Takbir pertama saya okay, takbir seterusnya. Saya start menangis, sebak, badan saya menggigil & suara saya tak dapat tahan lg sebak tu," tulis Hafiz.

 
 
 
Lihat postingan ini di Instagram
 
 
 

Sebuah kiriman dibagikan oleh Hafiz Mahamad (@hafizmahamad)

Hafiz juga meninggalkan beberapa pesan untuk sahabatnya. Dia ingin menjadi sahabat terbaik Loh, baik dunia maupun akhirat.

"Sebab aku tahu mu nampak aku & aku nak mu tahu aku betul betul nak jadi sahabat mu dunia akhirat. Tiba waktu aku nanti loh. Selepas mu tarik keluarga ke syurga, tarik lah aku ke syurga wahai sahabat. Tenanglah mu ktsana," pungkas Hafiz.