Brilio.net - Bagi sebagian orang, menikah adalah bentuk ibadah. Pernikahan pun pastinya menjadi momen bahagia untuk kedua mempelai. Keinginan membina sebuah keluarga dimulai setelah adanya ikrar dan janji suci atas ikatan pernikahan.

Meski seharusnya menjadi momen yang membahagiakan banyak pihak, nyatanya ada beberapa pernikahan yang justru menimbulkan pro kontra. Sebut saja sebuah pernikahan pria Malaysia dengan seorang perempuan beberapa waktu lalu, yang sempat membuat ramai dunia maya.

Dilansir brilio.net dari akun Facebook Viral Muafakat Johor, Minggu (25/11), postingan pria yang menikahi perempuan di hadapan istri pertamanya itu mendadak viral.

Bismillah...

Alhamdulillah telah berlangsung ijab kabul saya yang kedua pada 2 Nov 2018.

Loading...

Sudilah membaca coretan ini untuk manfaat semua.

Hari ini cukup seminggu selepas majlis berlalu.Pelbagai reaksi dan respon yang kami terima maka hari ini kami akan berkongsi kepada anda semua tentang kehidupan baru kami.

Kepada yang simpati dan sedih untuk isteri pertama saya ucapkan terima kasih.Dia alhamdulillah boleh menerima walau ada sedih tetapi bukan sedih seperti yang ramai orang sangkakan.Seolah suami mereka pula yang berkahwin lebih.

Bila ada orang jumpa dia dalam keadaan menangis dan simpati maka dia akan bersedih juga.Walhal dia boleh menerima keadaan yang berlaku tetapi bila kerap yang datang sedih maka tempias tu terkena sedikit.

Bukan tidak hargai tetapi bayangkan kalau pergi ziarah orang sakit.Semua yang hadir cerita bab sakit,sabar dan menangis.Begini dan begitu maka pesakit boleh jadi stress dan down.Tak sakit boleh jadi sakit.

Maka apabila ziarah pesakit hiburkan dia dgn cerita2 gembira.Doakan kesihatannya. Anugerah dan kelebihan Allah beri pada orang yang sakit.Itu lebih bermakna.

Jadi bila jumpa isteri saya ada baiknya tanya dia macamana dia boleh terima dan tabah atau bercerita tentang benda lain dan bukan 'tumpang bersedih'.

Isteri kedua pula jangan ada yang mencemuh atau melabelnya perampas.Sebab kalau berkata begitu bermakna menyalahkan perkara syariat yang Allah halalkan. Hentikanlah berkata dan bersangka demikian.Terimalah syariat yang Allah halalkan kerana itu menunjukkan tanda keredhoan seorang hamba kepada penciptaNya.

Dia boleh menerima menjadi isteri kedua kerana melihat penerimaan isteri pertama yang meredhoi kehadiran orang baru untuk suaminya sebagai suatu ibadah dan dakwah.

Posting ini bukan untuk menunjuk atau show off tetapi melihat kepada keperluan untuk pemakluman yang saya sudah beristeri dua untuk mengelakkan fitnah bilamana saya berada di tempat awam bersamanya.

Kenapa semasa berkahwin isteri pertama biasa kita lihat diumumkan kepada public tetapi bila tiba isteri kedua nak disorokkan sedangkan dia sudah menjadi isteri yang sah di sisi agama dan undang2.Dia juga mempunyai perasaan tentang kewujudannya yang sudah bersuami.

Bukan suatu jenayah menjadi isteri kedua, ia adalah ketentuan takdir qada dan qodar. Asal suami mengetahui tentang hakikat dan tanggungjawab berpoligami. Isteri pertama dan kedua juga tahu tentang sikap tolak ansur dan pengkongsian.

Janganlah kecam kami atau keluarga kami, kekadang yang ada satu suami dan isteri juga ada masalah yang perlu dibaiki.

Kami bertiga bersedia untuk menjadi satu keluarga besar yang mawaddah.Doakan yang baik2 dan kebahagian kami hingga akhir hayat. After all ia juga ada dalam sunnah Nabi saw.

Maaf pada yang tidak di jemput pada majlis pernikahan.Majlis sekadar sederhana.Tiada majlis walimah sebelah lelaki.Hanya sedikit dari keluarga dan sahabat handai terdekat yang di jemput malam pernikahan untuk belah lelaki.

Ramai yang bercakap, dengar, gossip, lakonan dalam drama menggambarkan poligami sebagai jahat dan tak elok, jadi bila ada yang nak indahkan syariat yang di halalkan jangan pula ada yang nak menunggu untuk berkata 'hah kan dah kata ada masalah, tak patut kahwin dua.. bla.. bla.. bla' Sedangkan yang kahwin satu pun ada juga masalah.Sedangkan lidah dan gigi lagi tergigit.Bagaimana masalah di uruskan itulah antara kunci kebahagian.

Mungkin ada yang setuju dan tidak dengan status yang saya tulis ini tetapi itu hak masing2 dan kami bertiga sudah bersetuju dengan langkah ini.

Akhir kata, siapa pun kita, dengan siapa kita berkahwin,perlu kembali kepada tujuan kerana Allah swt.

Letakkan kebergantungan penuh pada Allah. Allah yang memegang hati manusia.Kita manusia hidup di atas muka bumi ini untuk beribadah kepadaNYA.Lakukan apa juga tindakan mengikut syariat insyaallah selamat kita dunia akhirat.

Wallahua'lam

Sumber dipetik dari Fb @Meor Abdullah

Dalam postingan yang berisi foto itu, terlihat sang pria diapit dan kedua tangannya digandeng oleh istri pertama dan istri kedua.

pernikahan Malaysia istri kedua facebook

foto: Facebook/Viral Muafakat Johor

pernikahan Malaysia istri kedua facebook

foto: Facebook/Viral Muafakat Johor

Selain itu ada juga potret ketika si pria mencium istri kedua yang baru saja dinikahinya.

pernikahan Malaysia istri kedua facebook

foto: Facebook/Viral Muafakat Johor

Yang lebih menggegerkan lagi, kedua istri itu tampak terlihat bahagia. Bahkan keduanya mencium pipi sang suami secara bersamaan.

pernikahan Malaysia istri kedua facebook

foto: Facebook/Viral Muafakat Johor

Di samping itu, tampak juga foto kelima anak dari pasangan si suami dengan istri pertamanya.

pernikahan Malaysia istri kedua facebook

foto: Facebook/Viral Muafakat Johor

Dalam postingan tersebut, sang pria mengucapkan syukur atas pernikahannya yang kedua. Ia juga mengabarkan bahwa pernikahan itu sudah atas izin istri pertama, dan istrinya rela dengan keputusan itu.

Kemudian ia juga berharap pada orang-orang yang nantinya bertemu dengan istri keduanya, agar tidak menyebut istrinya itu dengan sebutan yang tidak pantas.

"Isteri kedua pula jangan ada yang mencemuh atau melabelnya perampas. Sebab kalau berkata begitu bermakna menyalahkan perkara syariat yang Allah halalkan. Hentikanlah berkata dan bersangka demikian," tulisnya.

Kini postingan di akun itu pun ramai dikunjungi orang dengan segala macam komentar. Ada yang mendukung, namun ada juga yang tidak setuju.

"Untungnya dapat isteri isteri solehah . Tahniah ... Barokallahu lakum," ucap Sy Afril Ad Dailami.

"Semoga Anda Boleh Membimbing Isteri2 Anda Ke Jannah..." komentar Umu Salimah.

"Biasa la lelaki .masuk bab kahwin lain baru kata takdir la . Sunnah la . Masa melayan perempuan sana sini ikhtilat tak jaga tak tau halal haram pulak . Jgn gunakan agama untuk keperluan sahaja," tulis Maimunah Jaafar.

"Maknai arti kata dlm Al-Qur'an,, kawin lah dgn istri istri mu,,,,, Bukan pada saat ini,,, tp dulu nun sebelum skg," ucap Noesa Jr.

Postingan status dan foto itu awalnya diunggah akun Facebook Meor Abdullah yang memiliki kisah tersebut. Kemudian dimuat beberapa media lokal dan dishare beberapa akun Facebook lain. Namun saat brilio.net menelusuri ke akun pria yang menuliskan jabatan di bio Facebook-nya sebagai General Manager di Meor Services and Consultansy Specialise in Hajj and Umrah tersebut, unggahan terkait sudah tidak ada.