Brilio.net - Kucing adalah salah satu hewan peliharan yang populer. Tingkah lakunya yang lucu dan mengemaskan membuat orang betah berlama-lama berada di samping kucing. Persahabatan antara manusia dan kucing memang sudah banyak buktinya. Tapi kejadian di Malaysia ini bisa membuatmu percaya bahwa kucing memang menyayangi manusia.

Ismail Bin Mat, Warga Malaysia meninggal dan dikebumikan di pemakaman Masjid Nur Al-Hidayah, Langkawi, Malaysia. Semasa hidupnya, Ismail memang seorang penyuka kucing. Dikutip dari akun Facebook Soffuan CZ, Selasa (19/9) seekor kucing putih menemani prosesi pemakaman dan selalu berada di sisi Ismail. Walaupun sudah diusir pelan, kucing tersebut tetap tidak mau meninggalkan area pemakaman.

kucing makam © 2017 brilio.net

Foto: Facebook Soffuan CZ

"Assalamualaikum.. Tok Wan saya (Ismail Bin Mat) telah selamat di kebumikn ditanah Pekuburan Masjid Kelibang..Ada Kejadian berlaku semasa membaca talqin, sekor kucing Putih mai mengelingi kubur arwah..Sunguh besar kekuasaan mu ya Allah..Semasa arwah tokwan saya di dunia..dia seorang yg cinta kepada kucing..Harap Tokwan di tempatkn dgn org yg beriman.. Kasih sayang seorg tokwan kepada kami cucu 38org dripada 12 anaknya tiada ganti...terlalu bnyk kenangan manis yg kami xkan lupa sampai bila2...kami sayang sgt2 kat tokwan...moga tenang disana...Al-Fatihah," tulis Soffuan di akun Facebooknya.

Loading...

Warganet banyak yang ikut berkomentar atas kehadiran kucing ini.

"Sbb t la jgn la sesekli menyakiti haiwn yg berglr kucg ini ,kucing ini dia berbudi pda tuan dia," tulis akun Nor Farhana.

"Kucing dlm kesedihan ambil ia n belai la . Jgn tarik tangan dia mcm tu. Sedih sy tengoknya," ujar akun Azizah Mat Salleh.